• Bębniarze_djembe_afro_taniec

    Strefa Rytmu


    Grupa Perkusyjna Strefa Rytmu - Bębniarskie Show LIVE!

  • Bębniarze_djembe

    Strefa Rytmu


    Koncerty i pokazy - bomba energetycznej muzyki i tańca!

  • Bębniarze_djembe_afro_taniec

    Strefa Rytmu


    Grupa Perkusyjna

  • Bębniarze_djembe_afro_taniec

    Strefa Rytmu


    Grupa Perkusyjna

  • Bębniarze_djembe_afro_taniec

    Strefa Rytmu


    Grupa Perkusyjna

Strefa Rytmu przedstawia


Grupa Perkusyjna Strefa Rytmu

Tradycyjne rytmy i tańce Afryki Zachodniej.

 

Bębny afrykańskie

Thu, 03/28/2013 - 07:18 -- kuba
bebniarze afrykanscy

Grupa Perkusyjna Strefa Rytmu zagra dla Was rytmy z Afryki Zachodniej- mekki świata bębnów. Muzycy prezentują bombową dawkę energii w rytmach Czarnego Lądu. Strefa Rytmu to formacja perkusyjna stworzona przez muzyków i tancerzy z Afryki, oraz Europejczyków, kształconych w Afryce. Zespół gra muzykę opartą na tradycyjnych rytmach Afryki Zachodniej, wzbogaconą współczesnymi brzmieniami i aranżacjami.

Etniczne bębny djembe brzmią wspólnie w energicznym pulsie, którym tętni życie na Czarnym Lądzie. Wyjątkowe pokazy gry pozwolą słuchaczom zanurzyć się w bogactwo zachwycającej sztuki perkusyjnej Afryki Zachodniej. Muzyce bębnów towarzyszy widowiskowy taniec, który oparty jest na porywających choreografiach baletów Zachodniej Afryki.

Repertuar grupy może być wzbogacony o piękne zachodnioafrykańskie melodie grane na korze oraz pieśni.  

Zespół prowadzi także warsztaty gry na bębnach djembe i warsztaty tańca afrykańskiego oraz audycje kulturalne.

 

Filmy

Guinee fare Strefa Rytmu
Bębniarze_djembe
Grupa Strefa Rytmu video1
Bębniarze_djembe
Grupa Strefa Rytmu video2
Bębniarze_djembe

Artyści związani z grupą Strefa Rytmu


Zawodową grą na instrumentach perkusji latynoskiej (congi, timbalesy, bongosy, bata) zajmuje się już od ponad 10 lat. Uczył się m.in. na Kubie, u takich sław perkusji jak: conga – Jesús Alfonso (Los Muñequitos de Matanzas), Macho Calderón (Aguiri-Yo), Duniesky Barreto Pozo (Bamboleo, BuenaVista Social Club), Grupo Afrocuba de Matanzas, timbalesy – Ramsés Rodriguez Baralt (Ernán Lopéz Nussa, Chucho Valdes, Omara Portuondo, Pablo Milanes, Ibrahim Ferrer, Silvio Rodriguez), bata – Carlos Miguel Perez Brito, José Osmel Torreo.

W latach 2001-2004 grał na timbalesach w zespole Son de Cuba założonym przez znakomitego kubańskiego muzyka, Renell'a Valdes-Ceperro. Wielokrotnie współpracował też z zespołami: Rey Ceballo & Calle Sol, Jose Torres y Salsa Tropical, Trio Son de Cuba, Noche de Boleros, DAAB. Gra w formacji Ritmodelia, promującej batucadę – sambę brazylijską. Jest założycielem i liderem grupy Afrocuba de Acá, zajmującej się muzyką afrokubańską (toques de Orisha, rumba cubana).

W obrębie współtworzonej przez niego Szkoły Tańców Karaibskich SHO, prowadzi również zespół perkusyjny, akompaniujący pokazom tradycyjnych form tańca z rejonu Ameryki Łacińskiej i Afryki. Jako współaranżer i wykonawca bierze udział w projektach muzyki jazzowej, awangardowej i klubowej. Ma na koncie wiele występów estradowych i klubowych w całej Polsce oraz poza granicami kraju (Kuba, Emiraty Arabskie, Hiszpania, Czechy, Litwa, Szwajcaria). Od roku 2000 podejmuje działalność dydaktyczną w zakresie gry na instrumentach perkusyjnych. Aktualnie uczy w Autorskiej Szkole Muzyki Rozrywkowej i Jazzu I i II stopnia im. K. Komedy, oraz w Strefie Rytmu.

 

Wybitny tancerz i muzyk gwinejski. Urodził się w Konakry w rodzinie o głębokich tradycjach artystycznych. Jego ojciec był szanowanym griotem, co sprawiało, że Andy od najmłodszych lat obcował z tradycyjną sztuką afrykańską. Od wczesnych lat szkolony był na tancerza. Współpracował z ogromną liczbą grup i baletów, między innymi: Ballet Farita, Ballet Kounkori Bamba, Ballet Merveille de Guinee, Ballet Djakhanki Kounda, Ballet Foniki, Academi Percusion (UNICEF).

Aktualnie jest choreografem, a także dyrektorem artystycznym tancerzy i muzyków uznanego Ballet Sourakhata w Konakry, Matam. Jego głównym nauczycielem i mistrzem był Sorel Conti, tancerz Les Ballet Africains. Jest poważanym artystą w Gwinei i bardzo dobrym pedagogiem. Specjalnie na jego zajęcia przyjeżdżają tancerze z różnych stron świata, między innymi: Włoch, Francji, Japonii, Australii, USA. Jako pedagog ceniony jest również przez Afrykańczyków, zapraszany na warsztaty do różnych państw w samej Afryce, między innymi Senegalu, Burkina Faso czy Gambii.

Jego twórczość nie zamyka się tylko na wiernym odtwarzaniu tradycji afrykańskich, ale również na kreowaniu wspaniałych, nowatorskich spektakli taneczno-muzycznych. W Afryce pracuje również jako muzyk (dundunista). W Guinea Drummers gra na sangbanie, tańczy i śpiewa.

 

 

Buba Kuyateh, gambijski muzyk grający na korze - tradycyjnym zachodnioafrykańskim instrumencie. Urodził się w Gambii, na zachodnim wybrzeżu Afryki. Należy do znanej rodziny Jali, czyli muzykow zajmujących się szerzeniem tradycji oraz przekazywaniem historii z pokolenia na pokolenie.

W jego rodzinnych stronach mówi się w trzech rdzennych językach: Wolof, Jola i Mandinka. Jego ojczystym językiem jest właśnie Mandinka, znamienny dla regionu Senegambii, nie posiadający jednak formy pisemnej. Dlatego też szczególne znaczenie dla rozpowszechniania wiedzy tradycyjnej i historycznej ma tam przekaz ustny. Najbardziej typową formą tego przekazu są pieśni tradycyjne wykonywane przez rodziny jali - muzykow specjalizujących się w pielęgnowaniu rodzimej kultury i obyczajów.

Buba należy do uznanej w Gambii rodziny muzykow jali. Jego dziadek Alagi Bai Konte oraz ojciec Kausu Kuyateh są wybitnymi koristami. Rownież kobiety w jego rodzinie, jego babka, matka i siostra zajmują się śpiewem. Tak więc już od najmłodszych lat, kontynuując rodzinną tradycję, Buba uczył się gry na korze i śpiewu. "Dla mnie muzyka klasyczna wiąże się z improwizacją. W naszej tradycyjnej pieśni jest miejsce zarówno na ściśle określone, niezmienne od wieków elementy, jak i na improwizację, zarówno jeśli chodzi o grę, jak i śpiew" - mowi Buba.

Głównie, afrykańską muzykę kojarzymy z bębnami, podczas gdy jali grają na rożnych instrumentach, np. na balafonie czy koni. Jednak dla mieszkańcow Zachodniej Afryki to kora jest najbardziej wyrazistym instrumentem, którego melodie niezmiennie towarzyszą pieśniom, legendom i prawdom przekazywanym z pokolenia na pokolenie. Występ artysty to jednak nie tylko przekaz wiedzy, ale również popis umiejętności gry na 21-strunowym instrumencie, obfitujący w improwizacje i solówki, zapewniający niepowtarzalną ucztę dla ucha.

 

Muzyką perkusyjną zaczął zajmować się w 1997 roku, interesuje się głównie instrumentami perkusyjnymi Afryki Zachodniej (djembe, dundun, dundun kassonke), gra także na kongach. Swoja pierwszą podróż do Afryki odbył w 2000 roku, gdzie pracował z Baletem Narodowym Mali, od tego czasu regularnie co roku podróżuje – rozwija swój styl i rozszerza wiedzę na Czarnym Kontynencie (głównie Mali, Gwinea, Senegal). Interesuje się muzyka tradycyjną, uczestnicząc ze swoimi mistrzami w ceremoniach, które regulują życie w Afryce. Zajmuje się też muzyką bardziej nowoczesną, współpracując z baletami afrykańskimi (Ballet National du Mali, Ballet District de Bamako, Ballet Gbassikolo, Ballet Surakhata, Petit Sorcieres…).

Przemierzył Mali oraz Gwineę, odkrywając różnice w stylach, odwiedził też wioski Koumana (Hammanah) oraz Faranah. W tym samym czasie w Europie tworzył własna formację, podążając za radami mistrzów, z którymi zetknął się w trakcie licznych warsztatów (Mamady Keita, Famoudou Konate, Fadouba Oulare, Yelemba i inni). Jednocześnie od 2002 roku zajmuje się nauczeniem gry na instrumentach perkusyjnych, zarówno na regularnych kursach jak i warsztatach w szkołach muzycznych, Instytucie Medico-Social, szkołach podstawowych i gimnazjach. Zajmuje się formacją grup. W czerwcu, lipcu i sierpniu 2006 pracował jako animator zajęć muzycznych dla dzieci w wieku 6-15 lat podczas festiwalu Dubai Summer Surprise w Dubaju razem z międzynarodową grupą Saltimbanco Italiano.

We wrześniu 2006 wyjechał na rok do Mali i Gwinei, by razem z tancerką Wiolettą Wojciechowską rozwinąć wiedzę o połączeniu tańca i perkusji. Uczestniczy w licznych projektach muzycznych, jak Groupe Zoreol’ (muzyka z wysp Reunion oraz Oceanu Indyjskiego); grupy zajmujące się muzyką afrykańską – ANGATA, Kalenden Nyouma; grupy zajmujące się muzyką soul – Soul Influence oraz reggae – Ras’ Creol. Razem z tymi zespołami przemierzył Francję dając koncerty. Współpracuje z Wiolettą Wojciechowską oraz Dorothee Garcia podczas kursów tańca afrykańskiego. W Polsce prowadzi zespół Konoba.



Perkusjonalista sprecjalizujący się w instrumentach Afryki Zachodniej. Edukację muzyczną zdobywał w Mali, Senegalu oraz Gwinei,
u najwybitniejszych wykonawców tego gatunku muzyki.

Jest założycielem szkoły gry na bębnach etnicznych Strefa Rytmu, w której prowadzi kursy gry na djembe.

W 2006 roku stworzył West African Project, w ramach którego zaprasza do Polski wybitnych muzyków z Czarnego Lądu. Jego dotychczasowi goście to Adama Kamissoko śpiewak i harfista z Mali oraz Mohamed Gaspard Conde z Gwinei.

Mimo specjalizacji w muzyce Afryki, jest perkusistą otwartym i poszukującym nowych horyzontów. Stanowi rytmiczny filar zespołu Gadająca Tykwa oraz Wielbłądy. Tradycję afrykańską z powodzeniem zestawia z muzyką polską i słowiańską w legendarnej grupie polskiej sceny folkowej Kwartet Jorgi oraz z jazzem – w African Sound and Visual Project Wojtka Staroniewicza.

Jest też członkiem grupy Ritmodelia, zespołu, który zasilają czołowi perkusiści polskiej sceny muzycznej i który z pomocą instrumentarium brazylijskiego wykonuje nowocześnie zaaranżowane utwory perkusyjne.

Oprócz tego tworzy muzykę do spektakli teatralnych ("Urojenia" w reż. Krzysztofa Rekowskiego). Akompaniuje do warsztatów tańca afrykańskiego oraz pracuje jako muzyk studyjny. Specjalizuje się w grze na bębnach djembe i dundun, gra również na innych instrumentach perkusyjnych: latynoamerykańskich (conga, bongosy, bata), brazylijskich (chocalio, reco reco) afrykańskich (kirin, gita, karignan, kese kese).

Gra na bębnach i tańczy w Strefie Rytmu od 2008 r. Podróżowała do Gwinei, aby poznawać kulturę afrykańską w jej naturalnym kontekście. Wciąż rozwija swoje umiejętności bębniarskie oraz taneczne, uczestnicząc w warsztatach z muzykami i tancerzami najlepszych baletów z Afryki Zachodniej i Europy (m.in. Mohamed Dabo, Andy Camara, Fanta Konate, Afra Crudo, Viola Wojciechowska i inni). Jest współzałożycielką Fundacji Strefy Rytmu i Centrum Kultur Świata - szkoły tańca i gry na bębnach, gdzie muzycy i tancerze wspierają tradycyjne kultury świata. Działa jako animatorka i koordynatorka projektów kulturalnych i edukacyjncyh z nimi związanych (m.in. projekty: Around the Rhythm Festival 2012 i 2013, Bębny na Pradze, Jazz & Rhythm - Spotkania Wokalno-Rytmiczne, Wioska Afrykańska, West African Project).  Poza Strefą Rytmu jest również wokalistką (min. Asia Sobura, Jazz City Choir, Soul Connection, West African Project) i tłumaczką (m.in. "Tango w Buenos Aires" T. E. Martinez).

Wioletta Wojciechowska tańcem afrykańskim zajmuje się od 1997 roku. Jest również psychologiem pracującym z młodzieżą i dziećmi. Podczas wielu podróży do Afryki Zachodniej pracowała z najlepszymi baletami oraz solistami Mali, Gwinei, Gambii i Senegalu. W 2004 uczyła się od solistów baletu narodowego Senegalu w Dakarze. Współpracowała ściśle z Ballet National du Mali oraz Ballet District de Bamako ( 2004-2007). Podczas rocznej podróży po Afryce (2007) odbyła staż w Conakry z Les Ballets Africains, narodowym baletem Gwinei, znanym na całym świecie. Od 2008 do 2009 roku pracowała w Gwinei z Baletem Surakhata, z którego wywodzą się najlepsi tancerze zachodnioafrykańscy. W latach 2010, 2011, 2012 odbyła 4 podróże do Conakry w Gwinei, gdzie pracowała nad solową formą ekspresji z solistami najlepszych grup afrykańskich na świecie. W sezonie 2012/2013, w Gambii i w Senegalu, rozpoczęła pracę nad nową techniką tańca - sabarem, który stał się jej pasją.

Prowadzi od 11 lat regularne warsztaty w Warszawie (zajęcia cykliczne i jednorazowe) oraz w całej Polsce (warsztaty dla Polskiego Teatru Tańca podczas Międzynarodowych Warsztatów Tańca Współczesnego w Poznaniu, dla Dojrzewalni Róż w ramach festiwalu Progressteron, dla National Geographic i inne). Prowadzi także zajęcia za granicą m.in. dla Dubai Summer Surprise w Dubaju dla Stowarzyszenia DEFI oraz Fayasso w Orleans (Francja), dla Stowarzyszenia Sitadans w Malmo (Szwecja). Organizuje także wyjazdy taneczne do Afryki (Gwinea, Gambia).

Współpracowała z najlepszymi muzykami polskiej sceny takimi jak: Tomasz Stańko, Natu (Natalia Przybysz), Envee. Współpracowała z zespołami Heban, Djembe Jet, Ritmodelia, Wa-Da-Da, Citybumbum, Afrique Nouali, Foliba oraz ze stowarzyszeniami działającymi na rzecz Afryki: Solidarni z Afryką, Moja Afryka. Obecnie tancerka zespołu Konoba oraz Centrum Kultur Świata - West African Project.

Odwiedź nas

Szkoła gry na bębnach i tańca

Kontakt

Za pomoc serdecznie dziękujemy