Wielbłądy

Tue, 01/22/2013 - 10:51 -- kuba
pustynny_afro_blues
 

Muzyka i inspiracje

Ich muzyka inspirowana jest głównie afrykańskim bluesem, czyli multikulturową mieszanką takich gatunków, jak afro blues i desert blues. W muzyce zespołu pobrzmiewają wpływy południowo-saharyjskie, czyli muzyka Tuaregów i wyraźne inspiracje malijskim gitarzystą Ali Farka Toure. Całość przeplatają wpływy klasycznego bluesa, gatunku, który zrodził się w rejonie rzeki Missisipi, a zwłaszcza jego transowej odmiany, Missisipi Hill Country Blues. Jako że spotkanie tradycji jest nieodłącznym elementem twórczości tych muzyków, tak i tutaj odnajdziemy rytmy i brzmienia muzyki arabskiej, perskiej, a nawet ormiańskiej. W utworach Wielbłądów znalazlo się również miejsce na polski folklor, który w postaci tematów oberka przeplata się z afrykańskimi melodiami.

 


Teksty i wymyślony język Gwidona

W treści piosenek Wielbłądów, życie człowieka pojmowane jest jako droga, na którą można spojrzeć z szerokiej perspektywy, wykraczając poza codzienną egzystencję. Teksty poszukują odpowiedzi na istotne pytania dotyczące sensu życia, czerpiąc często przemyślenia z filozofii buddyjskiej czy chrześcijańskiej ale bazując także na rzeczywistych doświadczeniach. Wielbłądy grają muzykę liryczną, ale nie brakuje im dynamizmu i funkującego groove'u, a całość uzupełniają wyśmienite wokalizy Gwidona, śpiewane w wymyślonym przez niego samego języku.

Wielbłądy - płyta

W 2012 roku zespół Wielbłądy, wkrótce po dołączeniu do składu Mateusza Szemraja (lutnia, ngoni, gitara, sarong) nagrał płytę demo "Przeciwko narzekaniu". Na płycie znalazło się dziewięć utworów, wśród których część należy do najstarszych piosenek Gwidona, a część to nowe nie prezentowane wczesniej propozycje. Zapraszamy do lektury recenzji tej płyty zamieszczonej na portalu Cogra.pl 

Wielbłądy- skład zespołu


Multiinstrumentalista, wokalista oraz pedagog, grający na instrumentach etnicznych takich jak: balafony, ngoni, djembe, konga, tabla, didgeridoo, drumle, gitara i bluesowe harmonijki ustne. Jest założycielem afrobluesowego zespołu Wielbłądy, a także liderem utytyłowanej grupy Gadająca Tykwa wykonującej muzykę autorską, inspirowaną etniczną muzyką kultur świata. Jest również członkiem i założycielem zespołów Nell Ambientes i radio Samsara.

Współpracuje ze stowarzyszeniem opowiadaczy "Studnia O", tworząc muzyczną oprawę do opowieści i spektakli narratorsko-muzycznych, oraz z Teatrem Remus. W ramach projektu "Chopin na pięciu kontynentach", wchodzi w skład zespołu Marii Pomianowskiej. Brał udział w spektaklach muzycznych "Akademia Pana Kleksa" Teatru Roma oraz "Chopiniada" pod przewodnictwem Andrzeja Borzyma. Zajmuje się działalnością muzyczno – edukacyjną prowadząc warsztaty i audycje muzyczne oraz zajęcia z muzykoterapii z osobami niepełnosprawnymi.

 

 


Muzyk - samouk oraz kolekcjoner instrumentów etnicznych, podejmuje także próby ich konstruowania.

Współtworzy takie projekty jak: Gadajaca Tykwa, Mosaic, Yerba MaterNell Ambientes, Zespół Polski. 

Współpracuje z teatrami i stowarzyszeniem Grupa Studnia O, gdzie zajmuje sie oprawą muzyczną.

Prowadzi działalność edukacyjną w postaci audycji szkolnych o muzyce świata.

Instrumentarium używane w Wielbłądach: ney, duduk, dombra, gitara.



Perkusjonalista sprecjalizujący się w instrumentach Afryki Zachodniej. Edukację muzyczną zdobywał w Mali, Senegalu oraz Gwinei,
u najwybitniejszych wykonawców tego gatunku muzyki.

Jest założycielem szkoły gry na bębnach etnicznych Strefa Rytmu, w której prowadzi kursy gry na djembe.

W 2006 roku stworzył West African Project, w ramach którego zaprasza do Polski wybitnych muzyków z Czarnego Lądu. Jego dotychczasowi goście to Adama Kamissoko śpiewak i harfista z Mali oraz Mohamed Gaspard Conde z Gwinei.

Mimo specjalizacji w muzyce Afryki, jest perkusistą otwartym i poszukującym nowych horyzontów. Stanowi rytmiczny filar zespołu Gadająca Tykwa oraz Wielbłądy. Tradycję afrykańską z powodzeniem zestawia z muzyką polską i słowiańską w legendarnej grupie polskiej sceny folkowej Kwartet Jorgi oraz z jazzem – w African Sound and Visual Project Wojtka Staroniewicza.

Jest też członkiem grupy Ritmodelia, zespołu, który zasilają czołowi perkusiści polskiej sceny muzycznej i który z pomocą instrumentarium brazylijskiego wykonuje nowocześnie zaaranżowane utwory perkusyjne.

Oprócz tego tworzy muzykę do spektakli teatralnych ("Urojenia" w reż. Krzysztofa Rekowskiego). Akompaniuje do warsztatów tańca afrykańskiego oraz pracuje jako muzyk studyjny. Specjalizuje się w grze na bębnach djembe i dundun, gra również na innych instrumentach perkusyjnych: latynoamerykańskich (conga, bongosy, bata), brazylijskich (chocalio, reco reco) afrykańskich (kirin, gita, karignan, kese kese).



Muzyk - gitarzysta, lutnista. Gra na różnego rodzaju instrumentach strunowych, głównie szarpanych - są to gitary; klasyczna, elektryczna, bezprogowa oraz instrumenty etniczne: oud, rubab, tar, saz, cymbały.

Studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych oraz dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Sztuki.

Współtworzy wiele grup i projektów muzycznych, m.in. Mosaic (z którym koncertował na najważniejszych festiwalach muzyki etnicznej w Polsce - Ethno Port, Skrzyżowanie Kultur), Hanimal (koncerty m.in. na Off Festival, Męskim Graniu), Nisza, Naneli Lale, Nylon Trio, Sentido del Tango, Tango Fuerte, Maayan, Zespół Muzyki Niedawnej. Wykonuje muzykę filmową i teatralną (m.in. Teatr Polski w Warszawie).

Muzyk, radiowy prezenter muzyczny.

Gra na saksofonach, klarnecie, duduku i tarogato.

 

 
 

Odwiedź nas

Szkoła gry na bębnach i tańca

Kontakt

Za pomoc serdecznie dziękujemy